Zasady tworzenia dobrej prezentacji

David Schwab, Ph.D
Artykuł 1 z 2 na temat Stosowanie technik komunikacji

Skuteczną i profesjonalną metodą edukacji potencjalnych pacjentów mieszkających w okolicy Twojego gabinetu jest stworzenie krótkiej prezentacji dla grup lokalnej społeczności. Poniżej zamieszczono kilka wskazówek, jak to należy zrobić:

Zacznij od chwytliwego tytułu.

Prezentacja może dotyczyć "prawidłowej higieny jamy ustnej", ale taki tytuł nie przyciągnie uwagi wielu osób. Chwytliwym temat jest na przykład "Dziesięć mitów o stomatologii". Jednym z mitów jest to, że utrata zębów jest naturalną konsekwencją procesu starzenia. Można poruszyć tematy z zakresu higieny jamy ustnej, ale sam tytuł musi zainteresować ludzi, tak aby publiczność wsłuchała się w jego treść. Jakie są pozostałe mity? Na podstawie naszych doświadczeń ze studiów i pracy w gabinecie dobrze znamy często występujące wśród pacjentów mylne wyobrażenia na temat stomatologii. Każde z nich należy potraktować jako mit i wyjaśnić, dlaczego nie jest prawdziwy.

Kieruj prezentacje do grup, a nie jednostek.

Starając się zaaranżować publiczne wykład dla jednostkowych uczestników, konieczne jest ustalenie daty, miejsca oraz godziny takiego spotkania, a następnie włożenie dużego wysiłku w zainteresowanie publiczności udziałem. Mniej pracy wymaga jednak podejście polegające na wyszukaniu w Internecie lub książce telefonicznej różnych organizacji, takich jak związki, organizacje sportowe, kluby, bractwa, organizacje pomocy społecznej, oraz stowarzyszenia weteranów i wojskowe. Również za pośrednictwem miejscowej izby handlu można uzyskać wykaz miejscowych organizacji. Takie grupy zawsze chętnie zapisują swoich członków do udziału w programach edukacyjnych. Warto do każdej z nich przesłać ofertę bezpłatnego i ciekawego kursu edukacyjnego, który może się odbyć na najbliższym spotkaniu tej organizacji, wykorzystując swój temat i przyciągający uwagę tytuł. Na końcu pisma należy podać swój numer telefonu i wyjaśnić własne cele - szerzenie w lokalnej społeczności informacji o korzyściach, jakie oferuje współczesna stomatologia. Po krótkim czasie z pewnością pojawi się zainteresowanie.

Zwięzłość.

Stomatolodzy często biorą udział w całodniowych kursach. Jednak miejscowa publiczność jest bardziej przyzwyczajona do przełączania pilotem kanałów w telewizorze i będzie oczekiwać krótszej i bardziej treściwej prezentacji. Dobrą zasadą jest nieprzekraczanie dwudziestu minut przy spokojnym tempie mówienia. Jeżeli pozwala na to czas, można później udzielić odpowiedzi na kilka pytań publiczności.

Utrzymanie tempa prezentacji.

Nie należy poświęcać pięciu minut na wstęp w ramach dwudziestominutowej prezentacji. Wyjdź przed publiczność, zacznij prezentację od czegoś ciekawego i utrzymaj tempo prezentacji. Przykładowe rozpoczęcie: "dzień dobry. Zajmę Państwu dzisiaj dwadzieścia minut, aby opowiedzieć o współczesnej stomatologii. Informacje, które mam zamiar Państwu przekazać, mogą Państwa pozytywnie zaskoczyć. Na przykład, proszę podnieść ręce, jeżeli zgadzają się Państwo z następującym stwierdzeniem. Osoby dożywające późnego wieku muszą stracić niektóre zęby w wyniku naturalnego procesu starzenia się."

Takie podejście zapewnia trzy rzeczy:

  1. Publiczność wie, jak długo będzie musiała skupić swoją uwagę (przez dwadzieścia minut);
  2. Na samym początku prezentacji mówi się na temat, któremu jest ona poświęcona;

W prezentacji klinicznej pokazywanej innym lekarzom dentystom można użyć dużej liczby slajdów. Jednak w krótkiej, głównie słownej prezentacji skierowanej do lokalnej społeczności slajdy powinny jedynie podkreślać niektóre uwagi. Dobry rozwiązaniem jest przygotowanie od dziesięciu do dwudziestu slajdów w celu zainteresowania prezentacją, ale nie mogą one tworzyć odrębnego wątku prezentacji. Jeżeli zaczniesz pełnić rolę narratora pokazu slajdów, to odwrócić uwagę publiczności od prezentacji. Jako mówca i ekspert jesteś gwoździem programu, główną atrakcją dla publiczności. Korzystając z kilkunastu slajdów, można zwiększyć skuteczność prezentacji.

Pokazuj wyłącznie estetyczne zdjęcia.

Następny: Wywiad medyczny