Zapalenie dziąseł i płytka bakteryjna

Poglądy na temat płytki bakteryjnej i wchodzących w jej skład mikroorganizmów zmieniły się w ubiegłych  dziesięcioleciach, a w ostatnich latach naukowcy z dziedziny stomatologii zaczęli traktować płytkę bakteryjną jako biofilm. Ten zmieniający się pogląd na temat płytki bakteryjnej powoduje ważne implikacje dla przyszłych działań profilaktycznych i leczniczych. Jednym ze skutków obecności płytki bakteryjnej jest zapalenie dziąseł, będące łagodną, odwracalną formą zapalenia przyzębia. Nieleczone  zapalenie dziąseł może przekształcić się w zapalenie przyzębia( periodontitis) które  może  doprowadzić do utraty zębów. Ostatnie badania wskazują na to, że zapalenie przyzębia może być powiązane z pewnymi schorzeniami ogólnoustrojowymi. Usuwanie płytki bakteryjnej i hamownie jej akumulacji zmniejsza stany zapalne i krwawienia z dziąseł oraz pomaga w zapobieganiu nasilania się zapalenia dziąseł. Efektywne usuwanie płytki bakteryjnej w połączeniu ze stosowaniem past do zębów o chemoterapeutycznym działaniu jest wygodną metodą zapewnienia pacjentom ochrony przed płytką nazębną oraz zapaleniem dziąseł.Ta ochrona uzyskiwana jest podczas wykonywania rutynowych, domowych zabiegów  higieny  jamy ustnej.

Dunavent JM

J Dent Res (IADR/AADR) 2011;J Dent Res 2011;90 (Spec Iss A): Abstract 2831

Garcia-Godoy CE

J Dent Res (IADR/AADR) 2011;J Dent Res 2011;90 (Spec Iss A): Abstract 1313

Wolf W

J Dent Res (IADR/AADR) 2011;J Dent Res 2011;90 (Spec Iss A): Abstract 1311

Brak dostępnych kursów w tym momencie.